Innovatieve micro-optiektechnologie van HELLA opent nieuwe designmogelijkheden en functionele voordelen voor achterlicht combinaties
Nieuwegein. Kleiner, efficiënter, beter: De miniaturiseringstrend is ook in de auto-industrie niet meer te stoppen, omdat het de inbouwruimte en het gewicht vermindert en dus uiteindelijk energie bespaart. "Bovendien moet een auto vooral karakter en emotionele aantrekkingskracht hebben", zegt Dr. Frank Huber, die als HELLA-directeur verantwoordelijk is voor de verlichtingsdivisie. "Fabrikanten zijn daarom meer dan ooit op zoek naar nieuwe designmogelijkheden. Daarom lanceert de licht- en elektronicaspecialist de HELLA FlatLight-technologieën, een nieuwe verlichtingsinnovatie voor achterlicht combinaties die functionaliteit en design combineert.
Het HELLA FlatLight-concept tilt styling, functie en prestaties naar een nieuw niveau. Dit wordt mogelijk gemaakt door een innovatief lichtgeleidingsconcept dat is gebaseerd op micro-optica. Deze optische lenzen zijn kleiner dan een zoutkorrel. De optiek, die slechts enkele micrometers groot is, maakt het mogelijk om de diffractie-eigenschappen van licht te benutten. "Dit zal de lichtsignaturen zoals wij die kennen fundamenteel veranderen," zegt Dr. Huber.
Een ander groot voordeel van het nieuwe concept is dat er minder energie nodig is in vergelijking met andere technologieën. Zo is er slechts één watt nodig om alle achterlichtfuncties te gebruiken. Richtingaanwijzer, remlicht en achterlicht kunnen in slechts één optisch element worden geïmplementeerd. Tot nu toe waren hiervoor afzonderlijke kamers nodig. Bovendien zijn ook meerkleurencombinaties, zoals die voor achterlicht/richtingaanwijzer of dagrijverlichting/richtingaanwijzer, mogelijk in slechts één element. Tevens kan de vorm van de afzonderlijke optische elementen vrij worden gekozen. Complexe welkomst- en afscheidsscenario's kunnen niet alleen via de HELLA software-interface worden ontworpen, maar ook direct worden geïmplementeerd. Ook kunnen lettertypes, logo's en andere grafische elementen worden toegevoegd.
De slechts enkele millimeters dunne structuur van de HELLA FlatLight biedt een grotere vormgevingsvrijheid. De uitvoering met micro-optiek (FlatLight µMX) is slechts één mogelijkheid om het achterste combilicht te bouwen. Afhankelijk van de wensen en eisen van de klant kunnen ook andere technologieën worden gebruikt, zoals nanodeeltjes. Deze maken bijvoorbeeld driedimensionaal gebogen optische elementen mogelijk die de contouren van een voertuig nog beter kunnen volgen en zo onder andere tot een vermindering van de inbouwruimte en een gewichtsbesparing leiden.
HELLA is al decennialang een succesvolle drijvende kracht achter de technische ontwikkeling in de sector van de achterlichten. In 2001 integreerde de onderneming de eerste LED-lichtgeleidingsstaven in koplampen en achterlichten en heeft de technologie verder ontwikkeld. Met de FlatLight-benadering zet HELLA nu een nieuwe mijlpaal. Het bedrijf voert hierover momenteel intensieve gesprekken met klanten en is van plan om de nieuwe technologie binnen de komende drie jaar op de markt te brengen. De eerste varianten van deze verlichtingsinnovatie zijn al vrijgegeven voor serieproductie.
Benelux:
Vestiging België
Langlaarsteenweg 168
2630 Aartselaar
03 870 36 69
Vestiging Nederland
Celsiusbaan 2
3439 NC Nieuwegein
030 60 95 611
Bnl.commu nication@hella.com
Internationaal:
Daniel Morfeld
Spokesperson / Media Relations
Rixbecker Str. 75
59552 Lippstadt
Phone: +49 2941 38-7566
Fax: +49 2941 38-477545
Daniel. Morfeld@forvia.com