Lippstadt, 13 december 2021. Minimale inbouwruimte, meer efficiëntie, vormgevingsvrijheid en individualiseringsgraad - wat bij de ontwikkeling van koplampen belangrijk is, geldt ook voor de achterverlichting. Achterverlichting vervult al lang niet meer alleen belangrijke veiligheidsfuncties, maar biedt ook een breed scala aan mogelijkheden om individuele verlichtingssignaturen te creëren. Dynamische richtingaanwijzers zijn bijvoorbeeld al geïntegreerd als een aantrekkelijk functioneel kenmerk in de compacte klasse. "Onze lichtontwikkelaars denken al lang veel verder dan dat. Om complexere animaties, grafieken en later ook lettertypes voor de communicatie tussen het voertuig en de omgeving te kunnen weergeven, is het vooral noodzakelijk om de segmentatie van de achterste combilampen verder te vergroten", zegt Dr. Frank Huber, Managing Director verantwoordelijk voor de divisie Lighting bij de internationaal gepositioneerde automotive supplier HELLA. "Onze Digital FlatLight-technologie tilt de signaalverlichting naar een nieuw niveau. Door de integratie van een SmartGlass display wordt onze FlatLight nu digitaal. Passend uitgeruste achtercombinatielampen kunnen met fijne korrelgrootte worden aangestuurd. Dit maakt een verscheidenheid aan aanpasbare signaturen mogelijk en breidt de functieset aanzienlijk uit."
Met de FlatLight | µMX-technologie presenteerde HELLA begin 2021 al een innovatief lichtgeleidingsconcept met behulp van micro-optica. Het maakt bijzonder homogeen verlichte oppervlakken mogelijk met een extreem geringe modulediepte van slechts 5 millimeter. Tegelijk combineert de technologie een hoge efficiëntie met een brede waaier aan vormgevingsmogelijkheden, aangezien het voorvlak van de module met verschillende decors kan worden gemaskeerd.
Digital FlatLight maakt gebruik van precies deze technologie. Door het gebruik van een SmartGlass display wordt de functionaliteit vele malen verhoogd. In het HELLA VISION | Digital FlatLight prototype dat voor het eerst werd gepresenteerd op de IAA Mobility 2021, bijvoorbeeld, is het SmartGlass aan de voorkant verdeeld in 44 driehoekige segmenten die individueel kunnen worden geschakeld en gedimd door software. In tegenstelling tot een klassiek display kunnen niet alleen de grootte en het aantal, maar ook de vorm van de afzonderlijke segmenten individueel worden ontworpen. Hierdoor zijn er geen maskers en decors nodig. Bij een serietoepassing krijgen voertuigfabrikanten in plaats daarvan de mogelijkheid om met behulp van de HELLA GAIN-software verschillende designs te maken, bijvoorbeeld voor elke uitrustingsvariant.
De Digital FlatLight is gebaseerd op het FlatLight | µMX optische systeem. Op basis hiervan is het mogelijk om eenvoudigere apparatuurvarianten met FlatLight uit te rusten en de functionaliteit van de beter uitgeruste varianten bijvoorbeeld uit te breiden met een SmartGlass display. Met de Digital FlatLight kunnen nieuwe signaturen eenvoudig worden geprogrammeerd voor een eventuele facelift. Ook nieuwe businessmodellen zoals de installatie en aanpassing van graphics via app of software-update zijn in dit verband denkbaar. Nog een pluspunt: in uitgeschakelde toestand overtuigt de Digital FlatLight met zijn "Black Panel"-optiek, een homogeen glanzend zwart oppervlak. Als alternatief kan het SmartGlass worden gebruikt om de geselecteerde signatuur ook zichtbaar te maken als deze niet verlicht is.
"Onze Digital FlatLight-technologie is een grote stap in de richting van de toekomst. Nu al kunnen er lettertypes en symbolen mee worden weergegeven. Daarnaast kunnen met deze technologie ook lichtsignaturen worden gerealiseerd die zich aanpassen aan de rijmodi, tekst of symbolen die weggebruikers waarschuwen voor files of ijzige wegen, of afbeeldingen die het laadniveau van de accu van het elektrische voertuig weergeven," zegt Dr. Huber. Om de resolutie van de achterste combilamp en daarmee het aantal functies nog verder te vergroten, werkt HELLA aan een verdere verhoging van de segmentatie, d.w.z. het aantal pixels. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door de integratie van Active Matrix Displays. Dit betekent dat de visie van een communicerend voertuig steeds meer werkelijkheid wordt.
Benelux:
Vestiging België
Langlaarsteenweg 168
2630 Aartselaar
03 870 36 69
Vestiging Nederland
Celsiusbaan 2
3439 NC Nieuwegein
030 60 95 611
Bnl.commu nication@hella.com
Internationaal:
Daniel Morfeld
Spokesperson / Media Relations
Rixbecker Str. 75
59552 Lippstadt
Phone: +49 2941 38-7566
Fax: +49 2941 38-477545
Daniel. Morfeld@forvia.com