Lippstadt, 8 januari 2024.
Autotoeleverancier HELLA, die opereert onder de overkoepelende merknaam FORVIA, en TÜV Rheinland zijn overeengekomen om samen te werken op het gebied van autonoom rijden. Het doel van de samenwerking is de marktconforme ontwikkeling van een nieuwe "Traffic Rule Engine": deze nieuwe softwaremodule kent de geldende lokale verkeersregels en zorgt er zo voor dat autonome voertuigen zich volgens de regels gedragen.
De samenwerking tussen de autoleverancier en de aanbieder van testdiensten richt zich op geautomatiseerde voertuigen met SAE-niveau 3 en hoger. Voertuigen in dit ontwikkelingsstadium hebben een systeem dat ten minste tijdelijk autonoom rijden mogelijk maakt. In deze modus wordt de verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig overgedragen van de bestuurder naar de fabrikant.
"Wanneer sterk geautomatiseerde voertuigen autonoom en zonder menselijke tussenkomst rijsituaties moeten beheren, moeten ze te allen tijde de geldende verkeersregels kennen en deze zonder beperkingen kunnen beheersen. Met de Traffic Rule Engine creëren we hiervoor een krachtige technologische basis en dekken we in samenwerking met TÜV Rheinland de procesketen van begin tot eind volledig af", zegt Kay Talmi, Managing Director van Hella Aglaia, een Berlijnse dochteronderneming van HELLA die gespecialiseerd is in softwareontwikkeling.
Daarom wordt er een softwaremodule ontwikkeld die de geplande acties van het voertuig controleert en vergelijkt met de huidige verkeersregels op basis van sensor- en kaartgegevens. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt er in realtime feedback naar het besturingssysteem gestuurd. Om ervoor te zorgen dat altijd de meest recente verkeersregels van een land worden gebruikt, kan de softwaremodule continu en kosteneffectief worden bijgewerkt via over-the-air updates in vergelijking met gesloten systemen.
Als onderdeel van de samenwerking richt Hella Aglaia zich op de ontwikkeling van de "Traffic Rules Engine" met de onderliggende database van verkeersregels en het algoritme dat wordt gebruikt om de bijbehorende regels uit te voeren. TÜV Rheinland houdt onder andere rekening met de goedkeuringsvereisten voor de Traffic Rule Engine-software en de typegoedkeuring van geautomatiseerde en autonome voertuigen.
"Het hoge tempo van digitalisering stuwt mobiliteit vooruit, maar stelt ontwikkelaars, fabrikanten, goedkeuringsinstanties en nationale en Europese wetgeving tegelijkertijd voor nieuwe uitdagingen", zegt Thomas Quernheim, Global Director Engineering and Homologation bij TÜV Rheinland. "Wij begeleiden en ondersteunen innovaties vaak met onze expertise lang voordat de goedkeuringsrelevante stadia van de productlevenscyclus beginnen. Wij waren de eersten ter wereld die met succes goedkeuringen wisten te behalen op automatiseringsniveau 3 en 4."
De "Traffic Rule Engine" zal nu voor het eerst aan het publiek worden gepresenteerd op de Consumer Electronics Show 2024 (CES), die van 9 tot 12 januari plaatsvindt in Las Vegas. De volgende stap is om de ontwikkeling uit te breiden naar verschillende autofabrikanten. Doelmarkten zijn in eerste instantie Europa en Noord-Amerika.
De "Traffic Rule Engine" wordt nu voor het eerst aan het publiek gepresenteerd op de Consumer Electronics Show 2024 (CES), die van 9 tot 12 januari plaatsvindt in Las Vegas. De volgende stap is om de ontwikkeling uit te breiden naar verschillende autofabrikanten. Doelmarkten zijn in eerste instantie Europa en Noord-Amerika.
Benelux:
Vestiging België
Langlaarsteenweg 168
2630 Aartselaar
03 870 36 69
Vestiging Nederland
Celsiusbaan 2
3439 NC Nieuwegein
030 60 95 611
Bnl.commu nication@hella.com
Internationaal:
Daniel Morfeld
Spokesperson / Media Relations
Rixbecker Str. 75
59552 Lippstadt
Phone: +49 2941 38-7566
Fax: +49 2941 38-477545
Daniel. Morfeld@forvia.com